قدرت پرزنتیشن در بازاریابی شبکه ای

مطالب مشابه
 پرزنتیشن (Presentation) در لغت به معنی ارایه کردن یا معرفی کردن است. حال این پرزنت می تواند معرفی کردن یک محصول یا معرفی کردن یک شغل باشد. این نکته را فراموش نکنید که پرزنتیشن و فروش یک تخصص است که تکنیک های تخصصی آن میتواند انقلابی در افزایش فروش و شبکه سازی شما ایجاد کند.

اولین برخورد هر شخصی با بازاریابی شبکه ای توسط پرزنتورهای یک شرکت صورت می گیرد به همین دلیل است که از آن ها به عنوان سربازان خط مقدم یاد می کنند. همچنین باید این نکته را اضاف کنیم که سرعت رشد سازمان شما به قدرت پرزنتورهای سازمانتان بستگی دارد.

اولین اصل پرزنت : مهم نیست که محصول یا خدمات شما چیست مهم اینست که آن را چگونه پرزنت می کنید.

شخصی از خانه کوچک و دورافتاده خود به ستوه آمده بود، به همین دلیل خانه را برای فروش به مشاوری سپرد. مشاور خانه را آگهی کرد و نوشت:

“کلبه ای دنج در نقطه ای دور از هیاهوی پر ازدحام شهر، آرامشی رویایی در میان زمزمه خیال انگیز باد”

صاحبخانه با دیدن آگهی و خواندن آن از فروش خانه اش منصرف شد. این قدرت پرزنتیشن است.

معمولا افرادی که در سازمان فروش ما هستند به این دلیل در فروش و ورودی گرفتن موفق نیستند که اصول و تکنیک های تخصصی پرزنتیشن را نیاموخته اند. فقط توانایی در صحبت کردن کافی نیست. گاهی ما فکر میکنیم که اگر کسی خوب حرف می زند می تواند در پرزنتیشن هم موفق باشد.

هدف خود را از پرزنت مشخص کنید

اگر کتاب های یک دقیقه ای اسپنسر جانسون را مطالعه کرده باشید متوجه منظورش شده اید. تمام صحبت اسپنسر جانسون حول یک چیز است و آن هم قبل از هر کاری مثل فروش و یا .. باید طی یک دقیقه از ابتدا تا به انتهای کاری که قرار است انجام دهید را در ذهن خود مرور و مشخص کنید.یعنی هدف گذاری کنید.

هرگز محصول یا خدماتی که خودتان بعنوان خریدار نمی خرید به دیگران نفروشید. (فیلیپ کاتلر)

این جمله در بازاریابی شبکه ای یک اصل اساسی است که هیچ گاه نباید فراموش شود. حرفه ای ها در نتورک مارکتینگ کسانی هستند که به محصولات و خدمات کمپانی خود نه تنها ایمان دارند بلکه به آن افتخار می کنند. کیفیت یک محصول و قدرت یک کمپانی چیزی نیست که لیدرهای یک شرکت از آن صحبت میکنند بلکه چیزیست که خود شما حس می کنید.

یک نتورکر حرفه ای هیچ گاه اعتبار و شخصیت خود را صرف محصولات و خدمات بی کیفیت یک شرکت بی اصل و نسب نمی کند.

 

یک پرزنت حرفه ای از یک نگرش و ذهنیت مثبت شروع می شود

نگرش مثبت شاید برای افراد تازه کار امری بیهوده بنظر آید ولی در افراد حرفه ای، نگرش مثبت به بخشی از رفتار و تفکراتشان تبدیل شده و این امر باعث ایجاد خلاقیت در کارشان می شود. ذهنیت مثبت و منفی ریشه در سه ویژگی دارد : ۱- زاویه نگرش ۲- پیش زمینه ذهنی ۳- اعتماد به نفس

زاویه نگرش:

در واقع رویکرد شما به اتفاقات است. فرض کنید شرکت شما یک برنامه جدید در پیش گرفته باشد حال اینکه شما آن را یک فرصت تلقی کنید یا یک تحدید بستگی به زاویه دید شما دارد. مثالی واضح تر : شرکت شما بیست درصد پورسانت پرداخت می کند. برداشت شما می تواند این باشد که با ۱۰ هزار تومان فروش ۲ هزار تومان دریافت می کنم و یا می توانید اینگونه برداشت کنید که با فروش یک ملیون تومان در ماه دویست هزارتومان درامد کسب میکنم. واضح است که در نگرش دوم انگیزه بیشتری لحاظ شده است. پس زاویه دید افراد و میزان انگیزه شان رابطه مستقیمی نسبت به هم دارند.

پیش زمینه های ذهنی:

اتفاقات گذشته و تجربیات تاثیرات زیادی بر تصمیم گیری های افراد می گذارد. برای مثال بعضی از نتورکرها با چند بار نه شنیدن و شکست خوردن در فروش یا ورودی گرفتن از نظر خود به این باور میرسند که آنها توانایی لازم برای این کار را ندارند. نتورکرهای حرفه ای هنگام مواجهه با افراد و اتفاقات سعی می کنند پیش زمینه های ذهنی خود را در ادراکشان دخیل نکنند.

اعتماد به نفس:

فیدلر معتقد است یکی از پنج ویژگی که باعث تمایز انسان های ویژه (همچون رهبران) از سایر انسان ها می شود،اعتماد به نفس است.
برای کسانی که آراسته به ویژگی اعتماد به نفس هستند، شکست به معنی مرحله اول موفقیت است و تجربیات ناموفق گذشته بر نگرش و رویکرد آنها اثر منفی که نمی گذارد، بلکه راهنمای مطمئنی برای موفقیت های آینده آنها به شمار می رود.

میزان اطلاعات شما برگ برنده شما در یک پرزنتیشن موفق

عمدتا عیار یک پرزنتور حرفه ای در بازاریابی شبکه ای زمانی مشخص می شود که وی بتواند افراد سرسخت را متقاعد سازد. در چنین پرزنت های دشوار اطلاعات حرف اول را می زند چرا که وی به دنبال پاسخ سوالات خود است و شما در صورت داشتن اطلاعات کافی می توانید هنرمندانه این افراد را وارد سازمان فروش خود کنید. همیشه به یاد داشته باشید که در نتورک مارکتینگ شما زمانی می توانید به آزادی مالی بیاندیشید که افرادی قدرتمند تر از خود را در سازمان خود وارد و تربیت کنید.

 

 هر شخص، یک سبک پرزنت متفاوت

سوال : آیا پرزنت یک شخص میان سال با تحصیلات فرضا دیپلم با شخصی جوان با مدرک فوق لیسانس نرم افزار باید مثل هم انجام شود؟

پاسخ مشخص است. متاسفانه یکی از بزرگترین اشتباهات افراد در بازاریابی شبکه ای اینست که مطالبی از پیش مشخص حفظ می کنند و در زمان پرزنت آن ها را باز گو می کنند و تمام هدف و تمرکز خود را بر بازگو کردن مو به موی مطالب می گذارند. گاها بعضی افراد حتی به دلیل کمبود وقت از پاسخ دادن به مشتری خود اجتناب می کنند تا بتوانند کل مطلب را ارایه دهند. شاید برای افراد تازه وارد این روش منطقی باشد اما به مرور زمان شما باید بتوانید سبک پرزنت خود را ایجاد کنید.

دکتر کامران صحت : به ازا هشت میلیارد نفر انسان شما باید هشت میلیارد روش پرزنتیشن داشته باشید.

مهمترین وظیفه شما در یک پرزنت، حل سوالات مشتریان است

هرگز و هرگز سوالات افراد را به انتهای جلسه موکول نکنید. این یک اشتباه بزرگ است که متاسفانه افراد زیادی آن را رعایت نمی کنند. توجه داشته باشید که با موکول کردن پاسخ سوالات به انتهای جلسات، بسیاری از مباحث دیگر مورد توجه مشتری قرار نمی گیرد چرا که وی منتظر است تا هر چه زودتر به انتهای جلسه و پاسخ خود برسد.

سعی کنید ساده و شیوا پاسخ دهید. سوالات منطقی را با پاسخ های منطقی جواب دهید و سوالات غیرمنطقی را با تکنیک های فروش پاسخ دهید. (تکنیک های فروش نظیر : تکنیک جایگزینی ، تکنیک احساس همدردی و ..)

پوشش مناسب داشته باشید

تحقیقات نشان میدهد که یک ارتباط خوب و موثر، ۵۸ درصد به ظاهر شما بستگی دارد. در چهار ثانیه اول، با اولین ارتباط با مشتری، تاثیر فوق العاده ای بر روی او می گذارید.در اولین چهار ثانیه ارتباط شما با مشتری، تصویر ذهنی از شما در ذهن مشتری نقش می بندد.

پنج نکته در مورد نحوه پوشش در پرزنت :

۱- اصل حرفه: مطابق حرفه و شغل خود لباس بپوشید. قطعا نحوه لباس پوشیدن یک مهندس کامپیوتر و یک وکیل متفاوت است. یک نتورکر حرفه ای در پرزنت های خود لباس های رسمی بر تن می کند.

۲- اصل مشابهت: متناسب با افرادی که می خواهید ملاقات کنید لباس بپوشید.ما با افرادی که به ما شبیه هستنداحساس راحتی و صمیمیت بیشتری می کنیم.انتخاب پوشش مشابه مخاطب باعث می شود ارتباط بهتری با وی بتوانید برقرار کنید. متناسب با مشتری اما بیست درصد بهتر لباس بپوشید.

کلیک کنید و بخوانید :  تصویر ذهنی خود را جراحی کنید

 

۳- اصل آراستگی: اگر آقا هستید سر و صورت شما باید آراسته باشد.یک سر و صورت ژولیده تاثیر منفی بر روی مخاطب خواهد گذاشت.پیش از آن که موی شما آنقدر بلند شود که از فرم بیافتد به آرایشگاه بروید.موی پشت سر خود را اصلاح کنید.در صورتی که ریش می گذارید آن را مرتب کنید.

  • هر روز دوش بگیرید.دوش گرفتن نه تنها باعث تمیزی بدن شما می شود بلکه شما را سرحال تر و زنده تر میکند.
  • از مام یا اسپری های ضد عرق برای زیر بقل خود استفاده کنید.هیچ چیزی مثل بوی عرق مشتریان را فراری نمی دهد.
  • لباس های شما باید تمیز و اتو کشیده باشد.
  • جیب های خود را پر نکنید.بدترین صورتی که می توانید یک لباس عالی را از فرم بیاندازید پر کردن جیب های آن است،از یک کیف استفاده کنید و وسایل اضافه خود را در آن بریزید.
  • کفش های خود را همواره واکس بزنید.
  • هماهنگ لباس بپوشید.لباس های خود را ست کنید و هماهنگ لباس بپوشید تا جلوه زیباتری داشته باشد.
  • از لباس ها و پوشش هایی که اصطلاحا زرق و برق دارند و باعث پرت شدن حواس مشتریان می شوند استفاده نکنید.
  • از کمربند و کفش همرنگ استفاده کنید.
  • از عطر و ادکلن استفاده کنید اما به صورت محدود و کم.ممکن است برخی از مشتریان به بوی آن حساسیت داشته باشند.

۴- اصل زیبایی و وضعیت جسمانی: فطرت ما انسان ها به گونه ای است که ناخود آگاه جذب انسان های زیبا می شویم.برای زیبایی وضعیت جسمانی اندام خود تلاش کنید.با ورزش کردن اندام خود را روی فرم نگاه دارید.

۵- اصل متعلقات: متعلقات و لوازم جانبی که همراه خود دارید مثل کیف،خودکار،ساعت،انگشتر و … باید زیبا و حرفه ای باشند.به جزییات توجه کنید.

آخرین نکته : در بازاریابی شبکه ای لطفا نقش بازی نکنید

سعی کنید خودتان باشید. تمامی موارد بالا زمانی کارساز خواهد شد که برای شما تبدیل به عادت شوند نه اینکه صرفا برای ظاهر سازی و اغوا لحظاتی را نقش بازی کنید. همیشه به یاد داشته باشید که اصل اول نتورک مارکتینگ صداقت است. یک پرزنتور حرفه ای در پایان جلسات همیشه از خود در ذهن مشتری یک خاطره خوب ایجاد می کند.

14
-
امتیازها : 0

ارسال دیدگاه