تحلیل قوانین جدید و تغییر پلن درامدی شرکت های بازایابی شبکه ای

مطالب مشابه
مشروح طرح درآمدی جدید بادران
مشروح طرح درآمدی بادران کالاهای ارائه شده در شرکت دارای امتیاز می باشد که بر اساس آن درصدد پورسانت و پاداش پرداختی به بازاریابان مشخص می گردد. مبنای امتیاز در محاسبات ...
مشاهده ویدئو
مشروح طرح درآمدی جدید بادران
 با توجه به اینکه وب سایت رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت در روز ۲۱ مهرماه ۱۳۹۵ خبری مبنی بر قوانین جدید بر طرح سوددهی شرکت های بازاریابی شبکه ای را منتشر کرد، تصمیم گرفتیم تا طی مقاله ای به تشریح و بررسی نقاط ضعف و قوت این قوانین بپردازیم. توجه داشته باشید که سایت وزارت صنعت تنها خبری مبنی بر اعمال قوانین جدید را اعلام کرد و تا به حال به صورت رسمی این قوانین منتشر نشده است. اما طی روزهای گذشته مفاد این قوانین در فضای مجازی دست به دست شده است(که رسمی نیستند). برای بررسی ۹ قانون جدید پلن درامدزایی شرکت های بازاریابی شبکه ای در ادامه با ما همراه باشید:

اصلاحیه ۵ آبان ۹۵ : پس از گذشت یک هفته مفاد قانونی این تغییرات توسط وب سایت رسمی ایران هشدار منتشر شد. طی این تغییرات، قانون شماره یک که قبلا در رابطه با ابهام آن صحبت کرده بودیم به شکل دیگری بیان شده که در ادامه میتوانید آن را مطالعه فرمایید:

 ۱) جهت پرداخت سود خرده فروشی هیچ گونه شرطی نباید لحاظ گردد.

در برخی از شرکت ها پرداخت سود خرده فروشی بصورت پلکانی یا فزایشی صورت می گیرد. برای مثال در صورتی که حجم خرید شما صفر تا دویست هزارتومان باشد ۱۰ درصد، دویست تا چهارصد هزارتومان ۱۵ درصد و …

توسط این قانون تمامی این شروط باید حذف گردد. شرکت هایی که مشمول حذف این شرایط از پلن خود هستند:

بادران گستران، تلاش کاران سرمایه وزین (تکسو)، پارس نیوشانیک، بازاریابان ایران زمین(بیز)، میراث نفیس دست ها، کارآفرینان پیشرو باورس، شبکه تات، ارسن بازارسازان ایرانیان، گسترش بهداشت ارغوان

۲) پرداخت سود خرده فروشی به صورت تخفیف و عدم واریز به صورت ماهیانه ( در صورت عدم ارجاع مستقیم مصرف کننده نهایی به شرکت ، سود خرده فروشی باید برای بازاریابی اعمال گردد ) در ضمن کمیسیون خرده فروشی می بایست از کمیسیون و پاداش مجموعه ای تفکیک شود.

این قانون هم که به درستی به نکته ای اشاره می کند که در بعضی از شرکت ها رعایت نمی شود. در برخی از شرکت ها، بازاریابان در زمان خرید از فروشگاه باید هزینه کل خرید را پرداخت کنند و سپس پورسانت خرده فروشی خود را در پایان ماه دریافت کنند. طی این قانون بازاریابان در زمان پرداخت تخفیفی معادل پورسانت خرده فروشی شرکت دریافت می کنند. برای مثال اگر شرکتی ۲۰ درصد پورسانت خرده فروشی پرداخت می کند، اگر شخصی مبلغ ۲۰۰ هزارتومان خرید انجام دهد، باید در زمان پرداخت ۲۰ درصد مبلغ کل را تخفیف دریافت کند و فقط ۱۶۰ هزار تومان پرداخت کند. در واقع پورسانت خرده فروشی را همان لحظه دریافت کند.

شرکت های بازاریابی شبکه ای که مشمول تغییر پلن درامد زایی خود توسط این قانون می شوند :

بادران گستران، مروارید پنبه ریز، پارس نیوشانیک، تلاش کاران سرمایه وزین (تکسو)، جانسو تجارت، راه سوم پارسیان ،بهترن راه تجارت ویرا، آرسن بازارسازان ایرانیان

 

۳) عدم اختصاص پاداش استخری به عنوان مشوقی جهت افزایش خرده فروشی بازاریاب.

این قانون هم مثل قانون اول به جهت جلوگیری از وسوسه افراد و ایجاد رقابت برای خرید بیشتر است. در برخی شرکت ها در صدی از حجم فروش را برای افرادی که بیشترین خرید را داشته باشند اختصاص می دهند. برای مثال شرکتی دو درصد از حجم فروش خود را به صد نفر اولی که بیشترین خرید طی یک ماه انجام داده اند را پرداخت می کند که طی این قانون باید اینگونه موارد حذف شوند.

نکته : شرکت هایی هستند که در بعضی از مناسبت ها به به فروشندگان برتر خود جوایزی پرداخت می کنند که این جوایز جزیی از پلن محسوب نمی شود و شامل این قانون هم نمی شوند.

شرکت های بازاریابی شبکه ای که مشمول حذف این مورد از پلن درامدزایی خود توسط این قانون می شوند :

بادران گستران ، پارس نیوشانیک، میراث نفیس دست ها، نیک پوشان رادین، سیمرغ عصر تجارت ، زندگی سبز دماوند، کاریزما تجارت یکتا

۴) حداکثر مبلغ خرید برای امکان دریافت کمیسیون و پاداش در طرح، یک میلیون ریال است. ( تعیین این مبلغ در قالب امتیاز مجاز نیست.)

برای اینکه یک شخص بتواند یک بازاریاب فعال شناخته شود می بایست حداقل حجم خرید شخصی را انجام دهد تا بتواند پاداش ها و پورسانت های مربوط به سازمان فروش خود را دریافت کند. توسط این قانون حداکثر مبلغ برای فعال شناخته شدن بازاریاب صد هزار تومان است. همانطور که اشاره شده تعیین این مبلغ در قالب امتیاز هم مجاز نیست. برخی از شرکت ها صد هزار تومان خرید را با احتساب امتیاز کالا محاسبه می کنند که با توجه به این قانون می بایست این مورد هم حذف شود. در واقع از این پس هر شخص با حداکثر صد هزار تومان خرید بدون احتساب امتیاز یک بازاریاب فعال شناخته می شود.

شرکت های بازاریابی شبکه ای که مشمول تغییر این مورد از پلن درامدزایی خود توسط قانون می شوند :

بادران گستران، نیک پوشان رادین،

۵ – تجمیع حجم فروش برای محاسبه کلیه شیوه های پرداخت کمیسیون حداکثر تا ۷ سطح در ازای مشارکت جمعی بازاریابان سطوح بالاتر در جذب، آموزش و حمایت بازاریابان جدید.

اما اساسی ترین و قابل تامل ترین بخش از تغییرات پلن شامل این قانون خواهد شد. در واقع این قانون شامل حال تمامی شرکت های بازاریابی شبکه ای می شود. انتقاد اصلی که در وهله اول می توان به این قانون گرفت عدم شفافیت آن است چرا که نیازمند توضیحات بیشتر است.

طی این قانون تمامی پورسانت های سازمانی شامل پاداش ها ، پورسانت های چند نسلی و .. فقط تا هفت سطح بازاریاب محاسبه شود.

همانطور که مطلعید پاداش های راهبری در کشور ما در حالت کلی دو نوع است که با ذکر مثال آن را توضیح خواهیم داد :

  • در نوع اول شرکت هایی همچون مروارید پنبه ریز، بازاریابان خاک اهورایی، راه پارسیان و .. پاداش راهبری افراد را نسبت به حجم فروش سازمانی خود آن شخص محاسبه می کنند. فرضا اگر شخص ایکس دارای شروط مشخصی باشد ۵ در صد از حجم فروش سازمان خودش را دریافت می کند. مزیت اصلی این نوع پاداش ها قابل محاسبه بودن پورسانت دریافتی هر شخص توسط خودش می باشد.
  • در نوع دوم که اکثر شرکت ها از جمله بادران گستران از این روش استفاده میکنند، پاداش راهبری افراد از استخر پاداش محاسبه میگردد. استخر پاداش نیز برگرفته از حجم فروش کل شرکت است نه حجم فروش سازمانی یک شخص. برای مثال شرکت به تمامی بازاریابانی که از شروط معینی برخوردار باشند، ۵ درصد از حجم فروش شرکت را بین آنها تقسیم می کند. عیب اصلی این روش قابل محاسبه نبودن پورسانت هر شخص توسط خودش است. چرا که نحوه تقسیم این پورسانت رابطه مستقیمی با حجم فروش شرکت و بازاریابان دیگر دارد.

 

طی این قانون :

اولا : تمامی شرکت های بازاریابی شبکه ای پاداش های پرداختی هر شخصی را نسبت به سازمان فروش خود آن شخص محاسبه کنند.

دوما: برای محاسبه حجم فروش سازمانی هر شخص فقط تا سطح هفتم محاسبه گردد.

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم این قانون شامل حال تمامی پلن های درامدزایی شرکت های بازاریابی شبکه ای می شود.

ابهام : برخی از بازاریابان بر این باورند که کلمه کمیسیون شامل حال پاداش ها نمی شود. از طرفی در این قانون از جمله “کلیه شیوه های پرداخت کمیسیون” استفاده شده است. البته پیش بینی ما نیز بر این است که مسئولین امر منظورشان پاداش های راهبری نبوده است و در واقع هدف اصلی پورسانت های چند نسلی و .. بوده است.

۶) در نظر گرفتن حداقل ۱۵ رده مدیریتی جهت افزایش تدریجی معیارهای ارتقاء بازاریاب، ( معیارهای ارتقاء بازاریاب شامل : افزایش حجم گروهی، افزایش تعداد بازاریابان دارای رده مدیریتی، حفظ حجم فروش در بازه زمانی مشخص و تعداد مستقیم گروه فروش فعال است.)

یک اصل اساسی در طراحی پلن های درامد زایی وجود دارد که به این نکته اشاره دارد که هرچه پلن ساده تر و از شروط کمتری برخوردار باشد بهتر است. این قانون شاید در حالت کلی باعث دقیق تر شدن محاسبه پورسانت هر بازاریاب شود اما از طرفی باعث پیچیده شدن پلن های درآمدزایی شرکت ها می شود.

این قانون شامل حال تمامی پلن های درامدزایی شرکت های بازاریابی شبکه ای می شود.

۷) حذف هر گونه پاداش بر اساس دو گروه فروش و میزان امتیاز مشخص در هر شاخه به صورتی که انگیزه لازم از شخص برای توسعه و ساختن گروه های فروش بیشتر گرفته شود. ( مواردی نظیر جابه جایی شاخه ها یا تفکیک آنها به دو شاخه بزرگ و کوچک از طریق تجمیع گروه های فروش، مشمول این مورد خواهد بود.)

کلیک کنید و بخوانید :  اخطار دوم به شرکت جانسو تجارت

 

این قانون حقیقتا کمی گنگ بنظر می رسد. جمله اول به این اشاره می کند که پاداش هایی که بر اساس دو محور پرداخت می شوند از این پس باید حذف شوند. در جمله بعد بسیار نا مفهوم است و ما هم از بررسی آن خودداری می کنیم.(امیدواریم که حداقل به شرکت ها توضیحات بیشتری داده شود.)

۸) حذف هر گونه کمیسیون و پاداش محدود شده تحت عنوان سقف درآمدی در طرح سوددهی به صورت روزانه یا ماهانه.

با توجه به وجود قانون شماره ۵ مبنی بر پرداخت پاداش تا هفت سطح، قطعا دیگر نیازی هم به سقف درامدی نیست. طی این قانون هرگونه وجود سقف درآمدی در پلن باید حذف شود. این قانون نیز تقریبا شامل حال اکثر شرکت های بازاریابی شبکه ای می شود.

۹) تخصیص حداکثر چهل در صد از فروش شرکت به طرح سوددهی با توجه به حذف هزینه تبلیغات، انبارداری و حذف واسطه ها.

برای مثال اگر شرکتی ۱۰ میلیارد تومان حجم فروش یک ماهش باشد، حداکثر می تواند تا ۴۰ درصد آن یعنی ۴ میلیارد آن را به عنوان پورسانت وپاداش به بازاریابانش پرداخت کند.

کدام شرکت ها بیشترین تغییرات را در پلن درامدی خود دارند ؟

بسیار واضح است که شرکت های بادران گستران و پارس نیوشانیک باید به فکر یک پلن درامدی جدید باشند. چرا که کار از اصلاح گذشته و این شرکت ها در صورت اصلاح پلن درامدی خود باز هم به مشکل بر می خورند چرا که دیگر پلن شان جذابیت خود را قطعا از دست خواهد داد. که البته پیش بینی ما هم این است که این دو شرکت پلن خود را به کلی تغییر دهند.

مهمترین تغییر در پلن درامدزایی شرکت های بازاریابی شبکه ای ؟

قطعا قانون شماره پنج مهمترین قانون این لیست بود و جای بررسی بیشتر دارد. ریشه و اساس وجود چنین قانونی برگرفته از مباحث شرعی است که از مدت ها قبل صحبت آن بود. قبلا هم تعدادی از مراجع گرانقدر اعلام کرده بودند که دریافت پورسانت فقط تا هفت سطح بلامانع است. اما برخی فعالان بازاریابی شبکه ای بر این باور بودند که وجود سقف درامدی به تنهایی برای مشروعیت بخشیدن به درامد حاصل از بازاریابی شبکه ای کافیست. به هر حال طی قوانین جدید سقف درامدی حذف شده و محاسبه پورسانت ها به هفت سطح محدود شده است.

این قانون حقیقتا تغییرات اساسی را در حجم پرداختی پورسانتهای بازاریابان(بیشتر شامل مجموعه داران بزرگ) خواهد گذاشت. باید دید تا شرکت ها بازاریابی شبکه ای چه تدبیری برای حل این مسیله می اندیشند.

در روزهای آینده به استاندارد های یک پلن بازاریابی شبکه ای خواهیم پرداخت.

88
-
امتیازها : 0

ارسال دیدگاه